AKTUELLT
Aktuell kategori
Andra kategorier
Skrivet: 12 april, 2021
Ung Cancer tar grepp om bollarna i ny kampanj på Sveriges golfbanor
När årets golfsäsong startar kommer många av landets spelare mötas av ett budskap om att hålla koll på bollarna, fast ur ett helt nytt perspektiv. Bakom uppmaningen ligger Ung Cancer som tillsammans med MoreGolf Mastercard Tour kampanjar för att öka medvetenheten om testikelcancer.
Ung Cancer driver sedan tidigare kampanjen Kolla Bollarna som fokuserar på testikelcancer. Den vanligaste cancerformen bland unga vuxna i Sverige.
– Egentligen visste jag ingenting om testikelcancer och hade knappt ens hört talas om det. Det var tur att jag googlade annars hade jag inte tagit det på så stort allvar, säger Tomas Unnebo som drabbades av testikelcancer 2016 och är medlem i Ung Cancer.
Sjukdomsförloppet kan bli lindrigare om den upptäcks i tid och det är här kampanjen på svenska golfbanor kommer in i bilden.
-Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt, säger Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer.
Årets kampanj
Med en mix av humor och allvar informerar kampanjen hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar.
Bakom samarbetet med MoreGolf Mastercard Tourligger det faktum att sporten ständigt växer i popularitet och lockar till sig allt fler av dem som kampanjen riktar sig till.
-Vi är glada över att kunna bidra till att öka kunskapen om testikelcancer och hur det kan upptäckas i tid. Arbetet Ung Cancer gör kring ”Kolla Bollarna” är viktigt och vi ser det som en självklarhet att verka för fler värden än enbart det sportsliga, säger Frida Bräster ansvarig för MoreGolf Mastercard Tour på Svenska Golfförbundet.
Kampanjen löper från Q2 2021 med närvaro på golfbanor runt om i Sverige, aktiviteter i samband med tourtävlingar som MoreGolf Mastercard Tour (den svenska proffstouren för herrar) samt aktiveringar i Svenska Golfförbundets egna kanaler. Läs mer om hur du kollar dina bollar här!
Kampanjmaterialet har tagits fram av reklambyrån Volt i Stockholm.
Om Svenska Golfförbundet och MoreGolf Mastercard Tour
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 448 klubbar och 538 962 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.
MoreGolf Mastercard Tour är en proffstour för herrar i Norden, som drivs av Svenska Golfförbundet tillsammans med PGA of Sweden. Här får golfspelare från flera länder möjlighet att tävla, utvecklas och spela sig vidare till de högsta nivåerna i Europa. MoreGolf Mastercard Tour arrangerar 15 tävlingar 2021 varav 12st i Sverige. Läs mer på moregolfmastercardtour.com.
Om Volt
Volt är en oberoende reklambyrå baserad i Stockholm. Mer information finns på www.volt.se
Vill du stötta Ung Cancers arbete?
Läs mer om vad du kan göra för att stötta Ung Cancers arbete här.
Jag vill bidra