stöd oss

Skrivet: 13 januari, 2020

Ung Cancer och Acne tar ett grepp om pungen.

Testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna. Trots det talas det väldigt lite om den sjukdomsformen. I en ny gerillakampanj, signerad Acne, upplyser organisationen Ung Cancer om hur enkelt personer med pung kan undersöka sig själva. 

Varje år drabbas nämligen 800 unga vuxna i Sverige av olika typer av cancer. Ung Cancer verkar för att förbättra levnadsvillkoren för unga vuxna cancerberörda, bland annat genom information och folkupplysning. Strax innan jul initierades en ny kampanj med syfte att väcka uppmärksamhet och få fler unga att hålla koll på sin kropp. I samarbete med Acne så har man runt om i Stockholm – bland annat på Hötorgsmarknaden – satt stickers på avokadofrukter med texten “Kläm på pungen som du klämmer på avokados och upptäck om något känns fel”. 

Testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna, men tyvärr är det 

väldigt få som vet att man själv bör kolla sin pung regelbundet för att lära sig hitta eventuella förändringar. Det är viktigt för oss att kontinuerligt lyfta Kolla Bollarna-kampanjen för att hela tiden nå så många unga vuxna med pung som möjligt och sprida enkel och tydlig information om hur viktigt det är att hålla koll på bollarna, säger, Emma Tonnes, Generalsekreterare, Ung Cancer. 

Kommunikationen kring både prostata- och testikelcancer kännetecknas idag av väldigt könsstereotyp manlig kommunikation, något som både unga män men även närstående kan ha svårt att relatera till. I denna kampanj förenklas och budskapet genom att använda köp-proceduren av avokadofrukten som en analogi för hur man kan hantera frågan om testikelcancer. 

När vi står där i affären på fredagseftermiddagen och ska köpa avokado till tacosen… så klämmer, känner och inspekterar våra avokados noggrant. Med denna kampanj vill vi, på liknande sätt, få alla att kolla sina bollar och samtidigt inspirera andra till att göra testikelcancer till ett samtalsämne runt matbordet. Det ska inte vara jobbigt att prata om hur viktigt det är med en snabbkoll av pungen. Nu uppmuntrar vi alla på ett oväntat sätt – en avokado i taget”, säger Emma Kirsch, Copywriter, ACNE. 

___ 

Rolig fakta Ordet avokado kommer ytterst från ahuacatl på aztekernas språk nahuatl. Det betyder ordagrant testikel (syftar på fruktens form)och kom till svenska genom spanskan. 

Arbetsgrupp 

ACNE
Executive Creative Director: Johan Bello
Copywriter: Emma Kirsch
Senior Art Director: David Hammarström
Art Director: Nina Wenström
Projektledare: Niclas Bergström Fotograf: Marcus Asklöf 
UNG CANCER
Marknadsansvarig: Fredrik Sandevärn

____ 

Presskontakt ACNE
Johan Bello johan@acne.se
Presskontakt Ung Cancer
Maja Frendin maja@ungcancer.se


Liknande inlägg

Ung Cancer-milen blev succé

Under 2-11/april pågick Ung Cancer-milen runt om i Sverige. Vårt alldeles egna lopp där försäljningen av löparplatser gick till vår...

Läs mer
Jag vill bidra

Ung Cancer tar grepp om bollarna i ny kampanj på Sveriges golfbanor

När årets golfsäsong startar kommer många av landets spelare mötas av ett budskap om att hålla koll på bollarna, fast...

Läs mer
Kampanj

Kallelse till Ung Cancers årsmöte 5 maj 2021

Kallelse till Ung Cancers årsmöte 5 maj 2021Tid: Onsdagen den 5 maj kl 17:00-18:00Plats: Digitalt via Zoom Vad är ett...

Läs mer
Ung Cancer

DITT BIDRAG GÖR SKILLNAD

Det finns många sätt att bidra och göra skillnad. Ge en gåva, starta en insamling eller bli volontär.

Jag vill veta mer