stöd oss

Skrivet: 12 april, 2021

Ung Cancer tar grepp om bollarna i ny kampanj på Sveriges golfbanor

När årets golfsäsong startar kommer många av landets spelare mötas av ett budskap om att hålla koll på bollarna, fast ur ett helt nytt perspektiv. Bakom uppmaningen ligger Ung Cancer som tillsammans med MoreGolf Mastercard Tour kampanjar för att öka medvetenheten om testikelcancer. 

Ung Cancer driver sedan tidigare kampanjen Kolla Bollarna som fokuserar på testikelcancer. Den vanligaste cancerformen bland unga vuxna i Sverige. 

– Egentligen visste jag ingenting om testikelcancer och hade knappt ens hört talas om det. Det var tur att jag googlade annars hade jag inte tagit det på så stort allvar, säger Tomas Unnebo som drabbades av testikelcancer 2016 och är medlem i Ung Cancer.

Sjukdomsförloppet kan bli lindrigare om den upptäcks i tid och det är här kampanjen på svenska golfbanor kommer in i bilden. 

-Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt, säger Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer.  

Årets kampanj

Med en mix av humor och allvar informerar kampanjen hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar. 

Bakom samarbetet med MoreGolf Mastercard Tourligger det faktum att sporten ständigt växer i popularitet och lockar till sig allt fler av dem som kampanjen riktar sig till. 

-Vi är glada över att kunna bidra till att öka kunskapen om testikelcancer och hur det kan upptäckas i tid. Arbetet Ung Cancer gör kring ”Kolla Bollarna” är viktigt och vi ser det som en självklarhet att verka för fler värden än enbart det sportsliga, säger Frida Bräster ansvarig för MoreGolf Mastercard Tour på Svenska Golfförbundet.

Kampanjen löper från Q2 2021 med närvaro på golfbanor runt om i Sverige, aktiviteter i samband med tourtävlingar som MoreGolf Mastercard Tour (den svenska proffstouren för herrar) samt aktiveringar i Svenska Golfförbundets egna kanaler. Läs mer om hur du kollar dina bollar här!

Kampanjmaterialet har tagits fram av reklambyrån Volt i Stockholm. 

Om Svenska Golfförbundet och MoreGolf Mastercard Tour

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 448 klubbar och 538 962 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.

MoreGolf Mastercard Tour är en proffstour för herrar i Norden, som drivs av Svenska Golfförbundet tillsammans med PGA of Sweden. Här får golfspelare från flera länder möjlighet att tävla, utvecklas och spela sig vidare till de högsta nivåerna i Europa. MoreGolf Mastercard Tour arrangerar 15 tävlingar 2021 varav 12st i Sverige. Läs mer på moregolfmastercardtour.com.

Om Volt

Volt är en oberoende reklambyrå baserad i Stockholm. Mer information finns på www.volt.se


Liknande inlägg

Roger Eskilsson och Banérets Loppis

År 2015 gick Rogers livspartner Lena bort i cancer, efter att ha varit sjuk i fem år. Tillsammans hade de...

Läs mer
Jag vill bidra

Ung Cancer-milen blev succé

Under 2-11/april pågick Ung Cancer-milen runt om i Sverige. Vårt alldeles egna lopp där försäljningen av löparplatser gick till vår...

Läs mer
Jag vill bidra

Kallelse till Ung Cancers årsmöte 5 maj 2021

Kallelse till Ung Cancers årsmöte 5 maj 2021Tid: Onsdagen den 5 maj kl 17:00-18:00Plats: Digitalt via Zoom Inför årets möte...

Läs mer
Ung Cancer

DITT BIDRAG GÖR SKILLNAD

Det finns många sätt att bidra och göra skillnad. Ge en gåva, starta en insamling eller bli volontär.

Jag vill veta mer