Ung Cancer får pris för bästa kampanj!

26 juni 2017

Kommer ni ihåg kampanjen Kolla Bollarna som vi körde i april? Nu har tidningen Resumé utsett Kolla Bollarna till Månadens kampanj, vilket vi såklart är otroligt glada över!

Felix står med en Fuck Cancer-tröja och visar upp sin fejkpung. Kolla Bollarna-loggan i ena hörnet.

Trots att testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna, pratas det väldigt lite om sjukdomen. Det ville vi med hjälp av byrån Cohn & Wolfe ändra på. I dag fick vi veta att kampanjen har utsetts till Månadens kampanj!

Med Kolla Bollarna, som är en fortsättning på kampanjen Kolla Pungen som vi lanserade för fyra år sedan, ville vi dels öka kännedomen om testikelcancer och dels informera om hur man själv kan undersöka sin pung.

Kampanjen inleddes med en pungflash från FO&O-stjärnan Felix Sandman och fortsatte sedan med att flera tusen sadelskydd med texten ”Har du pung?” placerades på cyklar runt om i Sverige. Fantastiska medlemmar i Ung Cancer klev fram och berättade om egna erfarenheter av testikelcancer och vi skapade kampanjsidan kollabollarna.nu med information om hur man gör för att kolla sin pung.

Vi är otroligt glada över att vi med kampanjen kunde informera fler om testikelcancer och hur man själv undersöker pungen – och över att kampanjen nu har fått pris.

Stort tack till alla som har gjort den möjlig – och stort tack till Cohn & Wolfe för ert grymma arbete!

Klicka här för att läsa mer om kampanjen och för att läsa jurymedlemmarnas motivering 🙂

Kommentera