Stort genomslag för Kolla Bollarna

11 april 2017

Förra veckan lanserade vi kampanjen Kolla Bollarna och oj, vilket genomslag det har fått!

Skärmdump Folkbladet

Uppdaterad 13 april

Kolla Bollarna är vår nya kampanj som pågår under hela april. Med kampanjen vill vi sprida enkel och tydlig information om testikelcancer – allt från hur man själv undersöker sin pung och upptäcker symtom till var man söker hjälp och vilka steg man sedan får gå igenom. Syftet är att därmed få fler unga vuxna med pung att kolla sina bollar.

Kampanjen lanserades den 4 april när Felix Sandman från FO&O gjorde en ”pungflash” för att uppmärksamma frågan. Det ledde till att många medier snappade upp det hela och skrev om kampanjen.

Steg två i kampanjen pågick under förra veckan, då medlemmar och studentföreningar runt om i landet placerade flera tusen sadelskydd med frågan ”Har du pung?” på cyklar runt om i sina hemorter. Helt fantastiskt! Även flera medlemmar gick då ut och berättade om sina egna erfarenheter av testikelcancer, vilket flera medier uppmärksammade.

Här har vi samlat en del av artiklarna/inslagen som har gjorts om ni vill läsa eller höra mer!

Glöm inte att gå in på kollabollarna.nu för att göra en pungbesiktning, läsa våra medlemsberättelser eller få en sms-påminnelse om att kolla bollarna.

Pungflashen:

Expressen

Hänt

Nyheter24

Frida

Aftonbladet

Resumé

Dagens Nyheter

Lajkat

Gaffa

Sadelskydd och medlemmar:

Folkbladet

NWT

Dagens Media

SVT Nyheter Örebro

Jnytt

Tidningen Ergo

Hallandsposten

Jönköpings-Posten

Sveriges Radio Västerbotten

SVT Nyheter Uppsala

Sveriges Radio Jämtland

Umeå Tidning

TV4 Nyhetsmorgon

Expressen

Lokaltidningen Lund

Göteborgs-Posten

Kommentera