Nu lanserar Ung Cancer kampanjen Kolla Bollarna

4 april 2017

Testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna. Trots det talas det väldigt lite om sjukdomen och hur lätt det är att själv hålla koll på sina bollar. Det vill Ung Cancer och Felix Sandman från FO&O nu ändra på. I går uppmärksammade Felix frågan genom att visa "bollarna” på sociala medier.

Felix står med en Fuck Cancer-tröja och visar upp sin fejkpung. Kolla Bollarna-loggan i ena hörnet.

Med pungflashen ville Felix Sandman tillsammans med Ung Cancer uppmärksamma testikelcancer och uppmana fler unga vuxna med pung att regelbundet kolla bollarna för att öka chansen att upptäcka cancern i tid. Bilden skapade stor uppmärksamhet i sociala medier under gårdagen och engagemanget bland Felix följare var stort.

– När jag fick frågan om att vara ambassadör för kampanjen kändes det självklart att ställa upp. Det pratas för lite om testikelcancer. Jag skulle verkligen vilja att alla unga vuxna fattar vikten av att regelbundet känna på sin pung, säger Felix Sandman, ambassadör för Kolla Bollarna.

Pungflashen är en del i Ung Cancers kampanj Kolla Bollarna, som syftar till att få fler med pung att kolla sina bollar regelbundet för att upptäcka eventuella förändringar och söka vård i tid – innan cancern har hunnit sprida sig. Ju tidigare cancern upptäcks, desto lindrigare blir ofta behandlingen vilket gör att även biverkningar och komplikationer blir färre.

Även om testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna är det väldigt få som vet att man själv kan kolla sin pung och vad det är man ska vara uppmärksam på. Med kampanjen vill vi därför nå så många unga vuxna med pung som möjligt och sprida enkel och tydlig information om hur viktigt det är att kolla bollarna. Vi är väldigt glada över att Felix Sandman är med och skapar uppmärksamhet kring frågan, säger Ung Cancers Generalsekreterare Camilla Tuneberg.

Testikelcancer är ingen vanlig cancerform men det är den vanligaste bland unga vuxna. Nästan alla som får testikelcancer överlever, men många väntar länge med att uppsöka vården och får därför genomgå långa och tuffa behandlingar med svåra komplikationer. Kampanjen Kolla Bollarna pågår under hela april och är en vidareutveckling av Ung Cancers satsning Kolla Pungen som lanserades 2013. Samlad information om hur man gör för att kolla pungen, vad man ska göra om något känns fel och var man söker vård finns på kampanjens webbsida www.kollabollarna.nu.

För mer information om kampanjen, kontakta:
Ingrid Lord, Presskontakt Ung Cancer
ingrid@ungcancer.se, 076-308 58 76

Kolla Bollarnas logga
Printscreen på Felix pungflashbild på Instagram, men både pungen och kommentarerna är blurrade.

Kommentera