ArtWall Swe vill skapa positiv förändring med sin fotokonst

27 februari 2019

ArtWall Swe startades av Frida Strömberg och säljer via sin e-handel fotokonst av Martin Olson. Varje år skänks 10% intäkterna gå till välgörande organisationer. I år har man valt Ung Cancer som ett sätt att hedra minnet av Fridas bästa vän av Malin som gick bort förra året.

Frida Strömberg startade företaget Artwall Swe för att kunna erbjuda exklusiv fotokonst av riktigt bra kvalitet. Bakom motiven som säljs står Martin Olson (@outdoorswe) som är en passionerad fotograf med stort engagemang för vår natur.

Mottot är att skapa positiv förändring.
– Vi har alltid känt att vi vill bygga upp en egen verksamhet som gör något gott. När vi beslutade oss för att starta en webbshop och sälja Martins foton, var det självklart att vi även skulle kunna ge något tillbaka, säger Frida.

De har ett förhållningssätt där de vill ta hand om vår planet, där även den sociala aspekten spelar stor roll. Motto är att skapa positiv förändring. Därför beslutade man att 10% av överskott varje år skulle skänkas till välgörande organisationer. De som köper konst hjälper till att bidra, samtidigt som de får vackra motiv att ha i sitt hem eller på kontoret.

Minnet av Malin blev drivande.
Fridas bästa vän Malin gick tragiskt bort i cancer förra året, en barndomsvän hon delade allt med. Något som resulterat i att de i år bestämt sig för att skänka överskottet till Ung Cancer. Till hösten räknar de även med att lansera en kampanj för Ung Cancer, där en viss summa på utvalda motiv skänks för varje sålt exemplar.

–  Att Ung Cancer fanns med under Malins tid hade stor betydelse. Malin fick genom Ung Cancer stöttning och ett nätverk för att träffa andra i samma situation, som vi vet betydde oerhört mycket för henne. Den här typen av organisationer behövs för att stötta andra, säger hon.

– Finns det något ni vill säga till andra som vill engagera sig?
– Man kan engagera sig på olika sätt. Ett engagemang för Ung Cancer behöver inte innebära monetära medel. I allt för många sammanhang hör vi ”jag borde hjälpa till”, ”jag borde bli bättre på att…” och sedan händer det inget. Det handlar inte om att ge så mycket pengar som möjligt, det har inte alla råd med. Men det gäller att göra det Du kan för att faktiskt bidra, men på ditt egna sätt. För de som bedriver en verksamhet och ser möjligheten att kunna ta fram en kampanj eller ett samarbete med Ung Cancer, rekommenderar vi starkt att ni skall göra detta, säger Frida.

webbadress: www.artwallswe.se
Instagram: @artwallswe

Kommentera