Kolla Bollarna

Testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna, men det är få som pratar om det. Med kampanjen Kolla Bollarna vill vi därför öka uppmärksamheten kring sjukdomen och informera om hur man själv kan undersöka sin pung för att upptäcka symptom tidigt, var man söker hjälp och hur behandlingen går till.

Kolla Bollarnas logga

Kolla Bollarna lanserades i april 2017. Samtidigt lanserade vi även www.kollabollarna.nu, där du kan genomgå en ”pungbesiktning” för att lära dig hur du själv känner igenom din eller din närståendes pung. Syftet med kampanjen är att sprida information om att testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna och hur enkelt det är att själv undersöka sig.

”Även om testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna är det väldigt få som vet att man själv väldigt enkelt kan kolla sin pung och vad det är vad man ska vara uppmärksam på. Nästan alla som får testikelcancer överlever, men många väntar länge med att uppsöka vården och får därför genomgå långa och tuffa behandlingar med svåra komplikationer”, säger Ung Cancers Generalsekreterare Camilla Tuneberg.

Kampanjen ”Kolla Bollarna” pågår hela april och inleddes den 3 april när FO&O-stjärnan Felix Sandman ”visade bollarna” på sociala medier för att väcka uppmärksamhet kring frågan. Klicka här för att läsa mer.

www.kollabollarna.nu har Ung Cancer samlat information om hur man gör för att kolla pungen, vad man ska hålla utkik efter, vad man ska göra om man upptäcker något som känns fel och berättelser från personer som själva fått diagnosen. Det finns även möjlighet att få sms-påminnelse direkt i mobilen var tredje månad om att man ska kolla bollarna.

I sociala medier drivs kampanjen under hashtaggen #kollabollarna.

Kampanjen är framtagen av Ung Cancer i samarbete med Västra Götalandsregionen, Vimla, Regionalt Cancercentrum Väst och Kunskapscentrum för jämlik vård och är en fortsättning på kampanjen ”Kolla Pungen” som lanserades 2013.